מיס ואן דה רוהה נחשב לאחד האדריכלים הגדולים ביותר בעולם, והוא טבע את האמירה הנהדרת "אלוהים נמצא בפרטים". כדי להבין מהי תאורה אדריכלית אנו קודם צריכים לגלות את הפרטים הקטנים וללמוד על ההבדל המהותי בין רגילה לזו האדריכלית.

האם בכלל ישנו איזה הבדל, הרי בסופו של דבר מדובר רק באור, האומנם?

אז זהו, שלא. ישנה תאורה רגילה ומיושנת שעיקר תפקידה הוא לתת אור לחדר כזה או אחר. לעומת זאת התפקיד של תאורה אדריכלית הוא לא רק להאיר חללים, אלא היא אמורה לחבר בין מבנים, רהיטים ומוצרים שונים, כך שכולם ידברו באותה השפה.

הדרך ליצירת שפה משותפת נשענת על שלושה תחומים שונים: הפן האדריכלי, עיצוב הפנים ולבסוף הפן הטכנולוגי. במאמר זה נעסוק בכל שלושת התחומים הללו.

הפן האדריכלי

זוכרים את מיס ואן דה רוהה האדריכל הנחשב? היו לו ציטוטים נוספים, על פניו פשוטים אך הם שינו עולמות. אחד מהם הוא: "אדריכלות מתחילה כאשר אתה מחבר בזהירות שתי לבנות. שם זה מתחיל".

תאורה אדריכלית עושה בדיוק את זה, היא מחברת בין חומרים לרגש וכך למעשה יוצרת אווירה. תפקידו של האדריכל הוא לשלב בין גודלם של חללים, מספר חלונות בחדר וצורה של מבנים ולהבין כיצד האורות מבחוץ יכולים להשפיע על האור של החללים הפנימיים. בין אם מדובר במבנה חיצוני, קיר פנימי, מוצר או רהיט, ובנוסף שהתאורה תעניק מצב רוח של ממש לכל מי שנכנסים לחלל או נמצאים בקרבתו.

למשל, לדאוג לכך שבחדר מוזיקה בבית יהיה חלון קטן אחד בלבד, כך שהחדר עצמו יהיה אפלולי משהו, והתאורה הפנימית תוכל להתמקד באזור הנגינה המצומצם ולייצר אווירה של שקט וריכוז.

תאורה אדריכלית

הפן העיצובי

הבחירה באיזה סוג של תאורה אדריכלית להציב בחלל כזה או אחר היא חלק משמעותי בעבודתם של מעצבי הפנים. מדובר במשימה שלוקחת בחשבון שני דברים עיקריים. בראש ובראשונה את הצורה של גופי התאורה עצמם והיכן הם ימוקמו, אך גם מאיזה חומרים הם יהיו עשויים כך שישתלבו נהדר עם שאר הפריטים מסביב.

על פניו זו נשמעת כמו משימה פשוטה אך בפועל מדובר באתגר גדול ומאחוריו חשיבה בעלת משמעות רבה. התורה שעומדת מאחורי מעצב או מעצבת פנים חכמים היא להביא אל הבית את תפיסת עולמם המקצועית, אך באותה נשימה להכיר את מי שעומדים להתגורר בבית ואורח חייהם.

למשל, בבית בו מתגוררים הורים צעירים ושלושה ילדים קטנים עם כלב, אין טעם להציב גופי תאורה על הרצפה כי זה יכול לשמש כמכשול מסוכן.

בנוסף, מאחר ובבית כזה בדרך כלל ישנו הרבה בלגן ולכלוך, חשוב שהגוף יהיה בצבע אחד בלבד שיבלוט לטובה ויעניק פינה אחת של סדר בעין ושקט בראש.

לעומת זאת, בסלון של אנשים מבוגרים ולשם הדוגמה סלון אנגלי קלאסי עם ספות וכורסאות עמוקות בצבעים כהים, כדי לפזר על התקרה מספר גופים קטנים שיעניקו אור נקודתי לכל פינה בסלון ויחמיאו לרהיטים.

טכנולוגיית לד לתאורה

הפן הטכנולוגי

אנו חיים בעידן בו החשיבות על שמירת הסביבה הפכה להיות קריטית לבריאותנו. הטכנולוגיה הקיימת בתאורה אדריכלית תורמת רבות לשמירה על הטבע בזכות שימוש בנורות מסוג LED. הנורות הללו חוסכות באנרגיה באופן משמעותי ובנוסף הן מחזיקות מעמד לטווח ארוך. אם אתם חוששים כי הצורך לשמור על הסביבה יכול לפגוע בפן האומנותי, אפשר להיות רגועים. התכונות של הנורות הללו מעניקות הרבה יותר מרחב נשימה ומקום מרכזי לאורות ולצבעים השונים בעולם האדריכלות ועיצוב הפנים.

מוצרים קשורים

גוף תאורה כדור תלוי לפס צבירה מגנטי
חסכו 13%
דיל משתלם - פס צבירה כולל ספוטים ונורות E27

דיל משתלם - פס צבירה כולל ספוטים ונורות E27

מחיר מבצעהחל מ ₪353 מחיר מקורי₪404
בחירת אפשרויות
המנורה השנייה ב 50%
מנורת תלייה ITAY

מנורת תלייה ITAY

מחיר מבצעהחל מ ₪595
בחירת אפשרויות