לפני קצת יותר מ- 150 שנה, כמה ממציאים שונים החלו לעבוד על רעיון מבריק שתהיה לו השפעה דרמטית על האופן שבו אנו משתמשים באנרגיה, בבתים, בחללים הציבוריים ובמקומות העבודה שלנו. המצאה זו שינתה מקצה לקצה את הדרך שבה אנו מעצבים מבנים, הגדילה את אורכו הממוצע של היום ועזרה לעסקים להתפתח. המצאה זו גם הובילה לפריצת דרך משמעותית בתחום האנרגיה ולפיתוחים חדשניים ששינו את חיינו במידה משמעותית.

נורות מאירות לנו את הדרך

הן חלק בלתי נפרד מחיינו, והן מאירות את הבתים, מקומות העבודה והחללים הציבוריים שלנו. עם ההתקדמות הטכנולוגית, והדרישות שהולכות וגוברות ליעילות אנרגטית, השוק המודרני מוצף במגוון עצום של נורות מסוגים שונים.

כדי לעשות לכם קצת סדר בדברים, ריכזנו תחת קורת גג אחת את כל הפרטים החשובים הקשורים לנורות, החל בסיבות להספקים השונים, דרך סוגי ההברגה ועד טמפרטורת הצבע השונות בשוק.

הספק: הכוח שמאחורי כל נורה

וואט (W) זו יחידת המשמשת כדי למדוד העברת אנרגיה וניתן להגדיר אותה גם כ-1 ג'ול לשנייה. ככל שההספק של הנורה יהיה גבוה יותר, כך יש צורך יותר בחשמל כדי להפעיל את הנורה, כלומר עלות ההפעלה תהיה גבוהה יותר. לומן (lm) היא יחידה המודדת את כמות האור שנפלט מהנורה. זוהי יחידת מדידה סטנדרטית וניתן למצוא אותה על רוב האריזות של הנורות.

אז אם ננסה לפשט, לומנים מתארים כמה אור הנורה פולטת, בעוד שהספק יצביע על כמות האנרגיה שהנורה משתמשת בה, כאשר ההספק הוא גורם מכריע לכמות האור שהנורה תפלוט, כלומר ככל שהנורה צורכת יותר אנרגיה, כך היא תפלוט יותר אור.

אם המנורות המוקדמות היו צורכות המון אנרגיה, ולא שורדות לאורך זמן, עם התקדמות הטכנולוגיה, כיום יש נורות LED אשר נחשבות ליעילות הרבה יותר. אלו משתמשות בהרבה פחות אנרגיה לעומת תאורת ליבון, מבלי להתפשר על איכות התאורה שלהן.

נורה מעוצבת

טמפרטורת הצבע: אור לבן או צהוב?

בוודאי שמתם לב שנורות מסוימות פולטות אור חם וצהבהב בעוד שאחרות פולטות אור קריר יותר, כמעט כחול. אל תדאגו, העיניים שלכם לא מטעות אתכם, נורות שונות פולטות אור בטמפרטורות צבע שונות.

ומהי טמפרטורת צבע? טמפרטורת הצבע מתארת את הגוון או המראה של אור מסוים. הרוב פולטות אור לבן, אך האור הלבן שהן פולטות יכול להיות חם ועד קריר. ממש כמו שצבעים כוללים אינסוף גוונים, גם כאן, יש טמפרטורות צבע שונות שתוכלו לבחור מהן כאשר אתם קונים נורות חדשות.

טמפרטורת הצבע נמדדת במעלות קלווין בסולם שנע בין, 1,000 ל- 10,000. ואם תהיתם מדוע היא חשובה, התשובה פשוטה, לבחירת נורה המספקת טמפרטורת צבע אידיאלית יכולה להיות השפעה מאוד גדולה על התחושה והפונקציונליות בכל חלל. אם טמפרטורת הצבע נמוכה מדי או חמה מדי, הנורה לא תתאים כתאורת משימה, אבל כן תתאים כתאורת סביבה. מאידך, בעוד שטמפרטורה קרירה תהיה אידיאלית כתאורת משימה, טמפרטורת צבע גבוהה מדי או לחלופין קרירה מדי, עשויה לגרום לתחושה פחות נינוחה ושלווה בחלל.

לכן לא משנה איזה חלל תרצו להאיר, תמיד מומלץ לאזן בין טמפרטורות חמות וקרירות. באופן כללי, טמפרטורות חמות יותר יהיו מרגיעות ומזמינות, בעוד שטמפרטורות קרירות יותר יעזרו לשיפור הריכוז ויתאימו למקומות עבודה או מוסדות לימוד.

נורת לד חיבור מיוחד

סוגים שונים של נורות לבחירה

מלבד המדע שמאחורי כל נורה, יש סוגים שונים, וכדי לבחור את הסוג המתאים ביותר לצרכים שלכם, עליכם להיות מודעים להבדלים.

נורות ליבון

אלו הנורות המסורתיות, והן נחשבו לאופציה מומלצת במשך עשרות שנים. עם זאת כיום, הן נחשבות להרבה פחות יעילות, שכן הן ממירות לאור רק אחוז קטן מהחשמל שהן צורכות, והשאר מתבזבז על חום. מכיוון שנחשבות לפחות ידידותיות לסביבה, במדינות רבות סביב בעולם החליטו להוציא אותן מהמלאי בהדרגה לטובת נורות חסכוניות יותר.

נורות ניאון

נורת ניאון (נורה פלואורסצנטית) מציעה יעילות אנרגטית גבוהה יותר בהשוואה לליבון. ניאון הן נורות פריקה אשר משתמשות בזרם חשמלי כדי ליצור קרינה פלואורסצנטית. הן משתמשות בפחות אנרגיה בהשוואה לליבון, עם זאת הן מכילות כמות קטנה של כספית, ולכן נחשבות לבעלות השפעה סביבתית.

נורות הלוגן

נורת הלוגן נחשבת לגרסה משודרגת של נורת הליבון, מלבד המרכיבים של נורת הליבון, היא כוללת גם כמויות קטנות של יוד, ברום או כלור, יסודות ממשפחת ההלוגן. האור של נורת ההלוגן נחשב ללבן יותר בהשוואה לאור שמפיקה נורת הליבון, ואורך החיים שלה כפול. עם זאת מחירה יקר יחסית והיא רגישה למגע יד אדם.

נורות לד

פולטות דיודות אור (LED) אשר חוללו מהפכה בתעשיית התאורה והן נחשבות למאוד יעילות אנרגטית, רבגוניות ובעלות תוחלת חיים ארוכה. מנורות LED ממירות חשמל לאור באופן ישיר, וכתוצאה מכך אינן מבזבזות הרבה אנרגיה. למעשה, הן משתמשות בהספק נמוך, תוך שמייצרות את אותה כמות אור כמו הנורה המסורתית.

לנורות שונות סוגי הברגה שונים

נורות שונות כוללות סוגי הברגה או בסיסים שונים אשר קובעים את מידת התאימות שלהן לגופי תאורה ספציפיים. אחד מסוגי הברגים הנפוצים זהו בורג אדיסון המסומן כ- E26 או E27 או בורג הקנדלברה הקטן יותר המסומן כ- E12. המספר מציין את קוטר הבורג במילימטרים, והאות מציינת את צורת הבסיס. חשוב לבחור את סוג הברגים הנכון, כדי להבטיח מידת התאמה נכונה לגוף התאורה ועל מנת להימנע מסכנות חשמליות לא רצויות.

יש לציין שכיום גם ישנם מתאמים שונים המאפשרים להשתמש בנורה מסוימת גם אם אין לה את אביזר ההברגה המתאים.

נורה עם הברגה רגילה

צורות שונות של נורות

נורות נבדלות זו מזו גם בצורתן. ישנן הקלאסיות, אלו שרוב האנשים חושבים עליהן כאשר מדמיינים נורה, והן מתאימות לגופי תאורה מגוונים כמו מנורות תקרה, שולחן ורצפה, קריאה ועוד.

מעבר לכך ניתן למצור נורות נר, אשר נקראות בהתאם לצורתן ועיצובן הדק, שמזכיר את להבת הנר. נחשבות לקומפקטיות ומתאימות לגופי תאורה קטנים יותר. פלואורסצנט נראות כמו גליל או צינור, והן מעוצבות באורכים שונים, יש נורות זרקור אשר מחזירות אור ומפיצות אותו בסביבה, ועוד סוגים רבים כך שכל סוג וצורה של נורה מתאים לאופן השימוש בה, כמו גם לגוף התאורה.

לסיכום

אין ספק, לכל סוג של נורה יש מקום ביצירת חווית התאורה המושלמת. כאשר יש כל כך הרבה נורות לבחור מהן, אפשרויות התאורה אינסופיות ותוכלו לבחור את פתרון התאורה בהתאמה לכל יישום, צורך, מטרה או העדפה.

עם זאת, כדי לקבל החלטות מושכלות יותר, חשוב להכיר את כל הגורמים אשר יאפשרו ליצור את האווירה והתחושה הרצויות בחלל, מבלי לוותר על הפונקציונליות, והכל – תוך כמה שיותר חיסכון באנרגיה ושמירה על הסביבה.

מוצרים קשורים

נורת לד דמוי פחם FILAMENT ADISON VINTAGE
נורת לד דמוי פחם FILAMENT A60

נורת לד דמוי פחם FILAMENT A60

מחיר מבצעהחל מ ₪30
בחירת אפשרויות
נורת לד דמוי פחם FILAMENT PURE VINTAGE
נורת לד דמוי פחם FILAMENT ST64

נורת לד דמוי פחם FILAMENT ST64

מחיר מבצעהחל מ ₪22
בחירת אפשרויות
נורת לד GU10 COB איכותית

נורת לד GU10 COB איכותית

מחיר מבצעהחל מ ₪20
בחירת אפשרויות
נורת לד 5W G9

נורת לד 5W G9

מחיר מבצעהחל מ ₪11
בחירת אפשרויות
נורת לד PAR30 18W COB

נורת לד PAR30 18W COB

מחיר מבצע₪35