אמנם היום בישראל ממש אין הרבה הפסקות חשמל כפי שהיה בשנים רחוקות יותר, אך בהחלט יש מגוון רחב של מצבים ומיקומים בהם צריך להתקין תאורת חירום, בין אם זה תאורת חירום לבית ובין אם זה עבור יישומים עסקיים, ציבוריים, מוסדיים ותעשייתיים. למעשה, ישנם סוגים שונים של פתרונות תאורת חירום, גופי תאורה המיועדים לספק תאורה אפקטיבית ומוכוונת מטרה במצבים בהם אספקת החשמל הסדירה נפסקת ובמצבי חירום נוספים. נסקור אילו סוגים של תאורות חירום קיימים כיום בשוק.

מהי תאורת חירום?

במובן הבסיסי ביותר, המונח תאורת חירום מתאר גוף תאורה הכולל סוללה פנימית מובנית, אשר מופעלת וגורמת למנורה להאיר כאשר אין אספקת חשמל סדירה דרך תשתית החשמל במקום. במצבים אלו, תאורת החירום מספקת מספיק אור כדי להתמצא בחלל כאשר אין חשמל ולכן רוב המבנה שורר בחושך. בנוסף, תאורת חירום מיועדת גם להכווין אנשים לעבר מיקומים בטוחים או לעבר יציאות מוסדרות במצבי חירום למיניהם, שוב בעיקר כאשר שורר חושך עקב הפסקת חשמל מערכתית במבנה.

יש פתרונות תאורת חירום ביתיים ויש פתרונות מוסדיים ותעשייתיים יותר, כאשר במבנים ויישומים ציבוריים יש לא אחת תקנות ורגולציה להסדרת הצורך בהתקנת תאורת חירום וגם הגדרות לסוגי גופי התאורה שיש להשתמש בהם.

סוגי תאורות חירום

ראשית כל יש פתרונות תאורת חירום לד ביתיים, אשר נמצאים ומותקנים בבתים רבים בישראל, גם למצבי חירום של הפסקות חשמל וגם זכר לימים בהם הפסקות חשמל שכאלו היו עניין יחסית שגרתי באזורים רבים בישראל. תאורת חירום ביתית היא לרוב מכשיר פשוט יחסית, המחובר בשגרה לחשמל במיקום דיסקרטי אך נגיש – למשל על ארון מטבח או ספרייה גבוהה. כאשר יש הפסקת חשמל בבית, תאורת החירום נדלקת אוטומטית על בסיס הסוללה הפנימית שלה וכך בני הבית יכולים לקבל מספיק אור להתמצאות בסיסית במרחב.

סוגים ציבוריים / מוסדיים / תעשייתיים יותר של תאורות חירום כוללים למשל:

  • מערכת תאורת חירום למבני ציבור גדולים או למפעלים – כמה גופי תאורה גדולים וחזקים יחסית, בפריסה בכלל המבנה הגדול.
  • תאורת חירום במטוסים ואמצעי תחבורה להסעת המונים – כך שבמצבי חירום למיניהם ובהחשכות הנוסעים יוכלו לראות ולהתמצא במרחב, לרוב כדי להכווין אל יציאות מוסדרות.
  • מנורת חירום במקומות ציבוריים ואתרי בילוי – שלטים מוארים המכווינים לעבר היציאה, לעיתים עם סוללה פנימית להמשך תאורה גם בהפסקות חשמל.

מעבר ליישומים הפרקטיים ולמיקום ההתקנה של תאורת החירום – מבחינת סוג המבנה וגודל מערכת תאורת החירום, אפשר גם לסווג סוגי תאורות חירום לפי סוג מנגנון התאורה שבו נעשה שימוש. בעבר נורות חירום פעלו בעיקר על בסיס תאורה פלואורסצנטית שהייתה יחסית חסכונית בחשמל וגם בהירה וחזקה. אך כיום הרבה יותר מקובל להשתמש בתאורת חירום מבוססת לד שקועה, הודות לחיסכון רב יותר בחשמל, שרידות גבוהה יותר ואפשרויות לשלב הרבה נורות גם בגוף תאורה קטן יחסית.

מה המיקום הנכון למנורת חירום?

אם מדובר על תאורת חירום ביתית, אתם צריכים להתקין את גוף התאורה במיקום שיהיה מספיק נסתר ודיסקרטי כדי שלא לבלוט ולהפריע לעיצוב הפנים שלכם, אך גם נגיש מספיק כך שתוכלו לקבל הארה מספקת וגם גישה לתאורה במקרה הצורך. לכן כאמור מיקומים גבוהים ומוסתרים יחסית, אך גם נגישים הם פתרונות מתאימים ופופולאריים. התקינו תאורת חירום במקום בו היא תספק מספיק אור ושאתם תוכלו להגיע אליה גם בלי להתחיל לחפש סולם בחושך...

בתאורות חירום תעשייתיות וציבוריות, במקרים רבים יש רגולציה המגדירה דרכי יישום אופטימאליות וגם אם אין רגולציית בנייה שכזו, ההתקנה צריכה להיות במיקום שיספק אור רב ככל האפשר ויספק פתרון תאורה בטיחותי ותפעולי בהתאם למהות המבנה והחלל – למשל במסלול המוביל ליציאה.

מוצרים קשורים